I salen satt ordførere fra kommunene i Trøndelag, ledelsen
for samferdsel i Fylkeskommunen, og viktige representanter fra regjeringen og
Transportkomiteen på Stortinget. I tillegg til mange av aktørene i
transportbransjen. Frode la fram utfordringene for tømmertransport med bil, og
hadde en sterk appell til kommunene om å bruke veglista aktivt. Fortsatt er det
bare en tredjedel av tømmertransporten som foregår med fulle lass på 60 tonn og
24 meters lengde, og skognæringa i Trøndelag ligger at hav bak konkurrentene i
Sverige og Finland på dette området. Frode sa at transportkostnadene for tømmer
er ekstra viktige, fordi vekta på tømmeret er så høg i forhold til vareverdien.
Han sammenlignet verdien av tømmer på 0,5 kr/kg med verdien av laks på 25
kr/kg, og konkluderte med at tømmeret er svært følsom for vektbegrensninger
dersom tømmeret skal ha positiv verdi når det kommer fram til industri.
Videre hevdet Frode at selv de svakeste kommunevegene tåler
10 tonns akseltrykk i 10 av 12 måneder i året. Det er bare i
teleløsningsperioden, og i spesielt regnfulle perioder, at slike veger må
stenges for tungtrafikk. Da blir feil å skrive ned vegen i Veglista for hele
året. Frode tok også opp behovet for å beregne og forsterke mange bruer i det
offentlige vegsystemet. Samtidig skrytte han av Statens Vegvesen Region Midt,
som har vært konstruktive og gjort mye arbeid på oppgradering og oppskriving i
Veglista.
Vegkonferansen i Trøndelag er et årlig arrangement i regi av
Vegforum Trøndelag. Frode var et friskt pust i konferansen, med konkrete
problemstillinger og løsninger. Dette høstet han høylytt applaus for etter
innlegget.